18 apr. 2012

Dobbiedrom!

Var nyss på toaletten och en tanke slog mig såsom tankar kan slå en på toaletten.
Finns det något namn på meningar som blir samma sak när man läser dem baklänges?
Alltså inte som en palindrom som går på bokstavsnivå utan jag menar på ordnivå vilket jag anser kan vara svårare att hitta på.

Exempel:  "Min var-burk var min!" (Ok inte perfekt men ni förstår tanken)

OM det inte finns så vill jag härmed göra idén till min och därmed få rätten att namnge detta, riktigt sällsynta men reella och existerande, fenomen.
Det ska kallas för en dobbiedrom. Jag funderade på olledrom men det svängde liksom inte och var inte lika roligt att säga. Jag antar att jag kommer få credd för det när det väl kommer in i SAOL. Bredvid Dobbiedrom kommer det stå "påkommet och namngett av Olov Eriksson 2012 under toalettbesök".

Vi lämnar alla olika arv till eftervärlden! DET VAR DET

Ja det var det ja

Inga kommentarer: